Continuïteit van zorg

Continuïteit van zorg  is zorg die overgaat van de ene zorgverlener naar de andere. Continuïteit betekent eigenlijk ononderbroken samenhang. 

Om continuïteit te waarborgen van zorg bij mensen met dementie wordt er gebruik gemaakt van een casemanager, deze bekijkt goed welke zorgbehoefte de cliënt nodig heeft. De casemanager zorgt voor een duidelijke afstemming tussen de verschillende disciplines en de juiste coördinatie van zorg. Wanneer de zorg juist gecoördineerd wordt met de juiste randvoorwaarden kan er op een kwalitatieve manier zorg gegeven worden aan de cliënt. Middels gebruik te maken van de zorgprogramma's binnen de regio wordt gekeken welke mogelijkheden en aanbod er is binnen de regio. Een zorgprogramma is vanuit zorgstandaarden gemaakt. 

Om de continuïteit van zorg aan te houden als professional, familie en/of naasten is het van belang dat de communicatie voorspoedig verloopt. Dit wordt gedaan als professional middels dagelijkse rapportage over de hulpvragen die gesteld zijn binnen het zorg leefplan. Op elke hulpvraag wordt gerapporteerd wanneer er bijzonderheden zijn ook wordt er gerapporteerd indien er risico's zijn die de cliënt kan oplopen om zo dit te voorkomen. Daarnaast is het van belang een goeie overdracht te hebben naar de volgende dienst en/of wanneer iemand gaat verhuizen en de zorg overgenomen wordt door een andere instelling. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de V&VN verslaglegging, zoals hieronder weergegeven.

Als familie en/of naasten is het van belang om samen met de professional duidelijke afspraken te maken welke taken er gedaan kunnen worden om de continuïteit te kunnen waarborgen. 

20111129 Richtlijn Verslaglegging 8 Sept 2011
PDF – 322,9 KB 479 downloads

Wat is kwaliteit van zorg

Onder kwaliteit van zorg worden 6 verschillende dimensies besproken;

  • Patiëntgericht: afgestemd op het nodig van de patiënt;

  • Effectief: De zorg is effectief en betrouwbaar;

  • Doelmatig:  Welke vraagstelling heeft de patiënt;

  • Veilig: De zorg is vrij van fouten die schade kunnen toebrengen aan patiënten en medewerkers;

  • Tijdig: De zorg wordt op het juiste moment gegeven zonder onnodige wachttijden;

  • Gelijk: er is gelijkwaardigheid voor alle patiëntengroepen.

Om de kwaliteit van zorg hoog te houden is het van belang dat er een goede communicatie is tussen verschillende betrokkenen.  

Wat is kwaliteitszorg?

Kwaliteitszorg is op een systematische manier werken aan een (steeds) betere kwaliteit van zorg. Hierdoor zorg je voor continu verbetering. De zorg die wordt gegeven wordt continu geëvalueerd middels rapportage in een zorg leefplan. Daarnaast wordt er op een systematische manier afspraken gemaakt over de evaluatie van de zorgdoelen die zijn opgesteld binnen het zorg leefplan.

Maak jouw eigen website met JouwWeb