Proces en Product criteria
Proces criteria
De zorginstelling stelt criteria op voor het evalueren van de plan van aanpak van de opname procedure. De criteria nemen ze samen door met alle partijen die samenwerken.
De procescriteria die gesteld worden aan een opname bij een psychogeriatrische instelling:
-
Er is contact geweest met een huisarts, waarbij onderzoeken zijn gedaan, waaruit blijkt dat de patiënt het ziektebeeld dementie heeft.
-
Er zijn afspraken gemaakt samen met de huisarts over reanimatie, het insturen naar een ziekenhuis, bloedtransfusies en andere medische interventies die ingezet kunnen worden om de kwaliteit van leven hoog te houden.
-
Allergieën zijn bekend.
-
Benodigde medicatie is beschreven.
-
Er is een indicatiestelling gemaakt door CIZ voor de Wet Langdurige Zorg.
-
Er is duidelijk wie de case-manager is en/of eerste verzorgende/ verpleegkundige voor de patiënt.
-
Er is een indicatiestelling gemaakt door de gemeente voor in aanmerking te komen voor de Wet maatschappelijke ondersteuning, zodat dagbesteding vergoedt wordt.
-
Er is tijdens het anamnesegesprek een risico-inschatting geweest voor MRSA.
-
De belangrijkste persoonlijke gegevens van de verzorgende zijn beschreven.
-
Er zijn gegevens bekent op welke personen er een beroep gedaan kan worden in geval van nood
-
Hierbij de eerste contactpersoon en/of wettelijke vertegenwoordiger
-
De huisarts, adres, telefoonnummer en van de vervangbare huisarts
-
Naam van de casemanager met hierbij functie, organisatie en telefoonnummer en bereikbaarheid
-
Dichts bijzijnde ziekenhuis, met naam, adres en telefoonnummer
-
Ziektekostenverzekering en polisnummer
-
De beginsituatie wordt in kaart gebracht.
-
Er is beschreven binnen het zorg leefplan welke beperkingen er zijn van de patiënt en welke hulpmiddelen hiervoor gebruikt worden.
-
Er is beschreven binnen het zorg leefplan welke hobby's en bezigheden de patiënt heeft.
-
Er is beschreven welk gedrag er verwacht kan worden van de patiënt tijdens de opname in het zorg leefplan.
-
Voorbeelden zijn: hoe is de omgang van geld? Ziet de patiënt gevaar in? Is de cliënt een gevaar voor zichzelf en/of anderen? Zijn er bepaalde angsten? Hoe kan men het best iemand op zijn gemak brengen?
gemak te stellen, hoe is de omgang met geld? Ziet de patiënt gevaren in?
Er wordt rekening gehouden tijdens de opname hoe de dagindeling er normaal gesproken uit voor de patiënt.
-
-
Het zorg leefplan is binnen zes weken opgesteld door een verpleegkundige
-
Het zorg leefplan is binnen 6 weken ondertekend door de cliënt, eerste contactpersoon en/of wettelijke vertegenwoordiger.
-
-
De informatie was duidelijk voor de cliënt en eerste contactpersoon en/of wettelijke vertegenwoordiger
-
De communicatie tussen de familie en/of naasten was helder.
-
De taken zijn helder voor alle disciplines en familie en/of naasten.
Hoe wordt dit geëvalueerd?
De processen worden in kaart gebracht en op een rijtje gezet. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een checklist, vragenlijst en de meningen van de verschillende disciplines die mee hebben gewerkt aan het proces.
-
De vragen worden gesteld naar 1 week van opname, tijdens de opname-procedure zal besproken worden hoe er contact zal zijn om de evaluatie uit te voeren. Hierin kan gekozen worden voor Face to face contact, maar ook via beeld-communicatie.
Met wie wordt dit geëvalueerd?
Om een goeie proces evaluatie te doen zijn de volgende disciplines betrokken: Cliënt, verpleegkundige, case-manager, huisarts, eerste contactpersoon en/of wettelijk vertegenwoordiger.
Vragen die gesteld worden ten aanzien van de proces evaluatie
-
Waren er onduidelijkheden over de aanvraag van een indicatiestelling voor de Wet langdurige zorg?
-
Hoe was de rolverdeling tijdens het proces?
-
Is er op de juiste wijze gehandeld om cliënt te laten verblijven in een zorginstelling?
-
Is alle informatie benoemd tijdens de opname procedure t.a.v. wet en regelgeving?
-
Hoe werd de samenwerking ervaren?
-
Hoe verliep de communicatie?
-
Waren alle hulpvragen duidelijk, nadat de anamnese is afgenomen?
-
Hoe was de planning van het proces? Ben je binnen planning gebleven of moest er afgeweken worden?
-
Zijn er verbeterpunten ten aanzien van de opname-procedure?
-
Zijn alle hulpvragen duidelijk voor de zorgverlener?
-
Hoe was de continuïteit van zorg tijdens de opname procedure?
-
Waren er voldoende middelen aanwezig? Financiële middelen, communicatiemiddelen, kennis en ervaring?
-
Waren alle juiste personen tijdens de opname procedure betrokken?
-
Kon iedereen zijn afspraken nakomen binnen het proces?
-
Waren er onverwachte gebeurtenissen? Hoe is hiermee omgegaan? Wat kun je de volgende keer doen om dit te voorkomen? Kun je het beter aan zien komen?
-
Ben je tevreden over de zorginstelling waaruit gekozen is? Zoja, waarom? Zo nee, waarom?
Na zes weken wordt er opnieuw bij elkaar gezeten door de verpleegkundige, cliënt, eerste contactpersoon en/of wettelijke vertegenwoordiger en worden het zorg leefplan besproken en ondertekend.
Productcriteria
Welk resultaat kunnen we waarnemen, is het gestelde doel bereikt?
Omdat we de opname procedure evalueren is het gestelde doel om de cliënt op te laten nemen binnen een instelling, waarbij men gebruik kan maken van zorg uit de wet langdurige zorg. Het doel hierbij is om de kwaliteit van leven te verbeteren van de cliënt.
De productcriteria die gesteld worden tijdens een opname procedure
-
Cliënt zit in een zorginstelling, waarbij men gebruik kan maken van zorg uit de wet langdurige zorg.
-
De kwaliteit van leven is verbeterd volgens cliënt en/of eerste contactpersoon.
-
De zorg is afgestemd op de patiënt.
-
De opname procedure is op een veilig manier verlopen.
-
De opname procedure is op een tijdig moment gedaan zonder onnodige wachttijden.
-
De opname procedure was betrouwbaar en effectief voor het bijdragen van continuïteit van zorg.
-
De opname procedure is doelmatig gedaan.
Hoe wordt dit geëvalueerd?
Het eindresultaat worden in kaart gebracht en op een rijtje gezet. Hierbij wordt gebruik gemaakt van een checklist, vragenlijst en de meningen van de verschillende disciplines die mee hebben gewerkt aan het resultaat.
-
De vragen worden gesteld naar 1 week van opname, tijdens de opname-procedure zal besproken worden hoe er contact zal zijn om de evaluatie uit te voeren. Hierin kan gekozen worden voor Face to face contact, maar ook via beeld-communicatie.
Met wie wordt dit geëvalueerd?
Deze evaluatie wordt gelijk gedaan met de proces evaluatie van de opname procedure, daarnaast wordt er een korte evaluatie gedaan met het team van de zorginstelling. De volgende mensen waren zijn hierbij betrokken: Cliënt, verpleegkundige, case-manager, huisarts, eerste contactpersoon en/of wettelijk vertegenwoordiger.
Welke vragen worden er gesteld bij de vragenlijst
-
Is de cliënt in een zorginstelling die erkend is voor wettelijk langdurige zorg?
-
Is de opname procedure tijdig gedaan?
-
Was de opname procedure veilig verlopen en waar blijkt dit uit?
-
Is de opname procedure betrouwbaar verlopen?
-
Was de opname procedure effectief voor de cliënt en waarom?
-
Is de zorg afgestemd op de cliënt?
-
Is men tevreden over het resultaat naar de opname- procedure?
-
Kan de zorg gegeven worden binnen de zorg-instelling?
Is het zorg leefplan ondertekend door de cliënt en/of eerste contactpersoon en/of wettelijk vertegenwoordiger?
Maak jouw eigen website met JouwWeb